Belgen en Nederlanders, stel jezelf voor!

Algemene gesprekken over Sabayon Linux

Moderator: Moderators

kozaru
Baby Hen

Re: Belgen en Nederlanders, stel jezelf voor!

Post by kozaru » Mon Mar 17, 2008 18:33

Hee hallo,
Ik ben 18 en eerstejaars student politicologie in Nijmegen en Sabayon is de eerste distro die ik ooit heb geprobeerd. Na een leven van ms-dos en windows gekend te hebben werd het wel eens tijd.. ubuntu leek me weer te windows-achtig: als er een command-line oplossing wordt geboden voor iets is de reactie toch snel richting "waar moet ik dan klikken?"
Hopelijk vergaat het me goed hier, mijn hardware-configuratie verloopt ietsje moeizamer (videokaart ATI enzo..) maar het meeste werkt al :) en het is fijn dat er al veel software beschikbaar is.

ReemZ
Old Dear Hen

Post by ReemZ » Wed Oct 29, 2008 0:45

Goeiemorgen :)

Ik ben Rémy*, ben 30 jaar en woon in Limburg. (* dit gaat nog wel eens fout: R-e-met-streepje-m-grieks-eitje)
Ik ben 'n dik half jaar geleden eindelijk van windhoos afgestapt en heb Debian Etch eens uitgeprobeerd, nadat 'n maatje zo vriendelijk was dat voor mij te installeren. Ik heb daar echter niet lang plezier van gehad, de fysieke mishandeling van mijn kant in al die jaren van Frustration XP is het arme bakkie waarschijnlijk uiteindelijk toch fataal geworden =)
Nu staat er een nieuw compie, waar ik eerst 'n tijdje Kubuntu 8.04 Hardy Heron op gedraaid heb met KDE 3.5, later KDE 4.1 erop gezet om dat 's uit te proberen.
Kubuntu bracht me echter niet de "feel" die ik wilde en ik ben toen verder gaan kijken. Bij wijze van experiment Debian Lenny uitgeprobeerd maar na 'n dag weer verwijderd en Sabayon 3.5 geïnstalleerd.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben, het enige dat nu nog niet werkt is de webcam, maar de rest werkte, zoals beloofd, out-of-the-box.
De installatie zelf duurde drie kwartier, maar da's geen verloren tijd aangezien in principe alles vanuit de Live-omgeving ook al werkt. Lekker op internet klooien en wat muziek luisteren terwijl je OS zichzelf installeert...heerlijk!

Zo, nou ga ik ff m'n webcam-"probleem" formuleren, een joint draaien en marktplaats afschuimen naar 'n tigstehands peeceetje, nu ik namelijk een -werkende- en -stabiele- computer heb (waarmee ik bvb google of irc kan raadplegen) wil ik op 'n oud bakkie gaan stoeien met Gentoo.
Ik weet namelijk op dit moment nog zo goed als niets van Linux, en daar wil ik graag verandering in brengen ;)

Peace, ReemZ :)

dyingmuppet
Growing Hen

Post by dyingmuppet » Wed Oct 29, 2008 8:57

hey Rémy,

Welkom in de club ;P
/me paast de joint naar de dude links van hem... pass it on when done :bom:

Grtz DyingMuppet

ReemZ
Old Dear Hen

Post by ReemZ » Wed Oct 29, 2008 9:01

Hahaha heb de mijne nét op, was eigenlijk bedoeld als slaapfakkeltje maar ja...forum, irc, je kent 't wel :mrgreen:
/me neemt 'n hijsje en geeft 'm door ;)
Handtekening? Zeg...ik ga niet op m'n monitor schrijven!

catch22
Baby Hen

Post by catch22 » Fri Nov 07, 2008 14:52

Ik heet Ludo, 51 jaar en woon in Antwerpen (opgegroeid in Holland, dus een beetje vis noch vlees met zo'n hollands accent ;-))

Sinds gister Sabayon geinstalleerd en heb veel vragen (hoe kan ik een panel op het scherm houden zonder het in terminal te moeten openen en die terminal open te moeten laten? waarom werken mijn pijltjestoetsen niet? etc.) (zal me daarvoor vnl tot Engels forum richten denk ik)

Enkele jaren geleden verwoed begonnen met FreeBSD, maar dat was wat hoog gegrepen voor mijn technische onkunde
Daarna PC-BSD, al héél wat makkelijker, maar toch altijd geluidskaartproblemen (LynxOne)
Toen maar Ubuntu geprobeerd en dat beviel, maar omdat de geluidsproblemen niet van de kaart waren probeer ik nu Sabayon maar eens - op eerste zicht en aftasten erg indrukwekkend

dyingmuppet
Growing Hen

Post by dyingmuppet » Fri Nov 07, 2008 15:08

Hey Ludo, welkom! :D
kan je toevallig vertellen welke versie van Sabayon je hebt geinstalleerd? (start 'cat /etc/sabayon-release' vanaf terminal.)
De pijltjestoets bug zou namelijk al verholpen moeten zijn. Er is een optie die in je /etc/X11/xorg.conf bestand toegevoegd moet worden,
als ik het goed heb is dat deze regel:

Code: Select all

Option "AutoAddDevices" "False"
onder Sectie "Server Layout"
en anders moet je even checken bij de toetsenbord configuratie in kcontrol (Kde Controle centrum) of het model op EVdev staat of op het huidig gebruikte toetsenbord.. als deze op Evdev staat moet de Option regel hierboven het fixen.

Grt en nogmaals welkom!

Andre aka DyingMuppet

catch22
Baby Hen

Post by catch22 » Fri Nov 07, 2008 15:33

dyingmuppet wrote:Hey Ludo, welkom! :D
kan je toevallig vertellen welke versie van Sabayon je hebt geinstalleerd? (start 'cat /etc/sabayon-release' vanaf terminal.)
De pijltjestoets bug zou namelijk al verholpen moeten zijn. Er is een optie die in je /etc/X11/xorg.conf bestand toegevoegd moet worden,
als ik het goed heb is dat deze regel:

Code: Select all

Option "AutoAddDevices" "False"
onder Sectie "Server Layout"
en anders moet je even checken bij de toetsenbord configuratie in kcontrol (Kde Controle centrum) of het model op EVdev staat of op het huidig gebruikte toetsenbord.. als deze op Evdev staat moet de Option regel hierboven het fixen.

Grt en nogmaals welkom!

Andre aka DyingMuppet
Dank je Andre, ik heb versie Sabayon Linux x86 3.5 en gebruik Xfce.
De instellingen in Xfce voor keyboard heb ik maar wat gegokt en geprobeerd omdat ik niet exact weet welke instellingen ik moet nemen.
Zowel bij SCIM als by keyborad-settings een en ander gedaan - staat in elk geval op Belgian (ben azerty'er ;-)) en momenteel op Wang azerty (kep een 101-keyboard dacht ik, maar die setting veranderd niets)
Wat "sticky", "slow" en "bounce" enable-keys zijn weet ik ook niet (kweet t; kmoet nog Googlen, maar er is zoveel tegelijk)
Mijn deleet-knop werkt ook niet, ook kan ik geen apestaartje maken (op azerty normaal alt gr en 2)
En geen panel... zucht - ik switch me rot zonder panel :roll:

dyingmuppet
Growing Hen

Post by dyingmuppet » Fri Nov 07, 2008 16:00

hmm... ik zou zo snel ook niet precies weten welke toetsenbord indelingen hij gebruikt bij verschillende instellingen... :|
iig kan ik je vertellen dat sticky, slow en bounce the benamingen zijn voor "plaktoetsen", "snelheids switch" en het aantal keer herhalen in een seconde/aanslag. (spreekt waarschijnlijk voorzich)

Dit lijkt verder duidelijk op de EVdev bug, (in kde zou pijltje naar boven, screenshot maken zijn bijv.).
Ik begrijp aan je gebruik van xfce dat dit waarschijnlijk de POD/CD versie is? (of je hebt xfce installatie gekozen op de full editie, maar dan zou kcontrol ook moeten werken.)

Kan je niet gewoon panel starten vanaf terminal en dan een '&' teken achter het programma te zetten, zoals dit:
$ xfcepanel &
dit start het programma zonder hem aan de terminal te koppelen, dus is het veilig de terminal te sluiten en het paneel zou gewoon verder moeten gaan...
iig suc6 :wink:

Grtz Dre

catch22
Baby Hen

Post by catch22 » Fri Nov 07, 2008 16:28

dyingmuppet wrote:...
Dit lijkt verder duidelijk op de EVdev bug, (in kde zou pijltje naar boven, screenshot maken zijn bijv.).
Ik begrijp aan je gebruik van xfce dat dit waarschijnlijk de POD/CD versie is? (of je hebt xfce installatie gekozen op de full editie, maar dan zou kcontrol ook moeten werken.)...
Geen idee wat POD is; iemand had de live cd bij zich en die hebben we gebruikt, na een proefje, voor full install.
De keuze van Xfce is vanwege het feit dat mijn pc een cheapo moederbord heeft en niet veel processor-vermogen.

Je panel-tip xfce4-panel & (heb er een 4- aan toegevoegd, na mislukken en ff checken op Xfce-site) werkt perfect :D

dyingmuppet
Growing Hen

Post by dyingmuppet » Fri Nov 07, 2008 18:04

POD is de code naam voor de mini release oftewel de CD versie van sabayon 3.5
Mooi dat je panel zo wel werkt, raar dattie niet standaard start alleen...

De CD versie heeft alleen XFCE, de DVD heeft KDE, Gnome, XFCE, Fluxbox en Metisse :wink:

Post Reply