Wifi - Realtek 8187b - wicd [Solved]

Algemene gesprekken over Sabayon Linux

Moderator: Moderators

ReemZ
Old Dear Hen

Wifi - Realtek 8187b - wicd [Solved]

Post by ReemZ » Thu Apr 02, 2009 0:22

OK, ben ik weer! :twisted:
Ben 11 dagen van internet verstoken geweest, foutje van ziggo, te vroeg afgesloten :roll:
Maar goed, nou zitten we vrolijk bij de nieuwe providert, adsl-modempje werkt perfect, alleen ik wil van die kabel af die nu nog voor de deur langsloopt. Met andere woorden: wifi!
Na enig gepruts met oa lsusb ben ik er in ieder geval achter dat ik het met entropy niet hoef te proberen, de driver die ik zou moeten hebben zit in portage: rtl8187. 'emerge -p' leerde me in ieder geval dat er verder geen dependencies zijn, dus in dit geval zou "mengen" van entropy en portage niet zo'n probleem moeten zijn, alleen ben ik daar niet bepaald een expert in en ik ben nogal goed in me vergissen :mrgreen:

Code: Select all

Sm0kerZ-ParadiZe ~ # lsusb | grep -i realtek
Bus 001 Device 017: ID 0bda:8189 Realtek Semiconductor Corp. RTL8187B Wireless 802.11g 54Mbps Network Adapter

Sm0kerZ-ParadiZe ~ # equo search 8187
>>  @@ Searching...
>>   #1 Sabayon Linux Official Repository

Sm0kerZ-ParadiZe ~ # emerge -s 8187
Searching...
[ Results for search key : 8187 ]
[ Applications found : 1 ]

*  net-wireless/rtl8187
      Latest version available: 1.10
      Latest version installed: [ Not Installed ]
      Size of files: 775 kB
      Homepage:      http://www.realtek.com.tw
      Description:   Driver for the RTL8187 wireless chipset
      License:       GPL-2

Sm0kerZ-ParadiZe ~ # emerge -pv net-wireless/rtl8187

These are the packages that would be merged, in order:

Calculating dependencies... done!
[ebuild  N    ] net-wireless/rtl8187-1.10  776 kB

Total: 1 package (1 new), Size of downloads: 776 kB
Ik heb ook nog 'n lekker verouderd topic gevonden in het internationale forum: http://forum.sabayonlinux.org/viewtopic ... 52&t=13077
maar het punt is wel: het betreft een usb-gevalletje, geen kaart, 't is geen Toshiba Sattelite laptop maar 'n zelf in elkaar geprutste toren, en het topic gaat over SL3.5 loop 2, terwijl ik inmiddels op nummertje vier werk. In hoeverre ik dit topic dus nog kan toepassen, durf ik niet te zeggen.
Met andere woorden: moet ik evengoed ndiswrapper (her)installeren (kernelversie .27 geïnstalleerd, .28 en .29 niet, 'equo install ndiswrapper --pretend': geen dependencies) of heb ik 'm niet nodig?

Verder: ik kreeg het advies om NetworkManager te vervangen door wicd (heb ik dus keurig gedaan) maar om nou te zeggen dat ik weet hoe 't ding werkt...nou nee...
Maar goed, daarvoor duik ik wicd.net wel 'n keer op, kijken of ik dat toch nog kan ontcijferen :lol:

Mijn gok zou dus zijn: 'emerge rtl8187', gevolgd door 'equo install ndiswrapper' en dan 's in wicd duiken. Goed gegokt?
Last edited by ReemZ on Fri Jan 27, 2012 22:17, edited 3 times in total.
Handtekening? Zeg...ik ga niet op m'n monitor schrijven!

sjieke
Technological Hen

Re: Wifi - Realtek 8187b - wicd

Post by sjieke » Thu Apr 02, 2009 7:32

Voordat je begint met die driver te installeren via emerge, zou ik kijken of hij niet reeds in de kernel zit ingebakken.
Efkes google raadplegen en ik vond het volgende op een gentoo wiki
Since kernel 2.6.27, RTL8187B is supported natively by the RTL8187 driver
Dus wat ik zou proberen is het volgende:
1) Kijk of de rtl8187 module (driver) reeds geladen is

lsmod |grep 8187
2) Indien hij daar weergegeven wordt is hij reeds geladen, indien niet kan je proberen hem manueel te laten met

modprobe rtl8187
3) Als de module geladen is kun je kijken hou jou wifi card noemt met

iwconfig
Dit geeft een output zoals het volgende

lo no wireless extensions

eth0 no wireless extensions

wlan0 IEEE 802.11b+ ESSID:”driveon” Nickname:”acx100 v0.2.0pre8″
Mode:Managed Frequency:2.442 GHz Access Point: 00:06:25:9A:50:C8
Bit Rate:1 Mb/s Tx-Power:18 dBm Sensitivity=187/255
Retry min limit:7 RTS thr:off
Power Management:off
Link Quality=54/100 Signal level=39/100 Noise level=1/100
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 
Hier is de wifi kaart dus 'wlan0'
4) Nu open je wicd, en ga je naar 'Preferences' dan de tab 'General settings'. Daar vul je bij 'Wireless Interface' de naam in die je daarnet gevonden hebt. In het voorbeeldje 'wlan0'
5) Dan sluit je de preferences (OK klikken) en doe je een refresh. Nu zou je je accesspoint moeten zien.

Nog enkele opmerkingen ivm wicd.
1) NetworkManager mag niet meer gestart worden tijdens boot. Dit kan je controleren met het commando

rc-update show
NetworkManager mag hier NIET tussen staan als enabled (dus geen runlevel hebben). Als het er toch staat kun je met

rc-update del NetworkManager
het verwijderen.
2) Wicd moet daarentegen wel bij boot opgestart worden. Met rc-update kan je dit toevoegen

rc-update add wicd default
Niet vergeten om erna te rebooten zodat de deamon gestart is.

Als er nog problemen zijn, roep je maar he :mrgreen:

ReemZ
Old Dear Hen

Re: Wifi - Realtek 8187b - wicd

Post by ReemZ » Thu Apr 02, 2009 11:33

sjieke wrote:1) Kijk of de rtl8187 module (driver) reeds geladen is

lsmod |grep 8187
Istie!

Sm0kerZ-ParadiZe ~ # lsmod | grep 8187
rtl8187                42368  0
mac80211              126880  1 rtl8187
eeprom_93cx6            9600  1 rtl8187
sjieke wrote:3) Als de module geladen is kun je kijken hou jou wifi card noemt met

iwconfig
Dit geeft een output zoals het volgende

lo no wireless extensions

eth0 no wireless extensions

wlan0 IEEE 802.11b+ ESSID:”driveon” Nickname:”acx100 v0.2.0pre8″
Mode:Managed Frequency:2.442 GHz Access Point: 00:06:25:9A:50:C8
Bit Rate:1 Mb/s Tx-Power:18 dBm Sensitivity=187/255
Retry min limit:7 RTS thr:off
Link Quality=54/100 Signal level=39/100 Noise level=1/100
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 
Hier is de wifi kaart dus 'wlan0'
Gedaan:

Sm0kerZ-ParadiZe ~ # iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11bg  ESSID:""
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated
          Tx-Power=0 dBm
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2352 B
          Encryption key:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
sjieke wrote:4) Nu open je wicd, en ga je naar 'Preferences' dan de tab 'General settings'. Daar vul je bij 'Wireless Interface' de naam in die je daarnet gevonden hebt. In het voorbeeldje 'wlan0'
5) Dan sluit je de preferences (OK klikken) en doe je een refresh. Nu zou je je accesspoint moeten zien.
Gedaan, zie vier accesspoints, waarvan éénmaal de SpeedTouchA92B8E (en die moet ik dus hebben denk ik) met 'n MAC-address dat op de laatste twee karakters na klopt, toch maar geprobeerd of die wil verbinden.
Na invullen van de Key (Advanced Settings-button, pulldown gewoon op 'WPA 1/2 (Passphrase)' laten staan, Connect geklikt.
De boel werd heel ff grijs (druk bezig dus) en geeft nu aan dat wired niet meer verbonden is, Connected to SpeedTouchenzovoort.
Ziet er goed uit dus! :D Ga ik nou de kabel eruit trekken en kijken of ik nog steeds verbinding heb :lol:
[edit]Doet ut!!! Whoei!![/edit]
sjieke wrote:Nog enkele opmerkingen ivm wicd.
1) NetworkManager mag niet meer gestart worden tijdens boot. Dit kan je controleren met het commando

rc-update show
NetworkManager mag hier NIET tussen staan als enabled (dus geen runlevel hebben). Als het er toch staat kun je met

rc-update del NetworkManager
het verwijderen.
2) Wicd moet daarentegen wel bij boot opgestart worden. Met rc-update kan je dit toevoegen

rc-update add wicd default
Geen punt, dit had ik al gedaan :)
sjieke wrote:Als er nog problemen zijn, roep je maar he :mrgreen:
Thanks!

ReemZ
Old Dear Hen

Re: Wifi - Realtek 8187b - wicd [HEROPEND!!!]

Post by ReemZ » Wed May 27, 2009 1:40

Shit, toch nog problemen.

Het volgende is het geval: browsen, chatten en equo'en is allemaal geen probleem, maar zodra ik een torrent begin te downen (en in sommige gevallen ook van het web iets download, vooral rapidshare and the likes) flikkert om de haverklap de verbinding met het modem weg. Als ik van wireless terug naar wired ga, is dat probleem er niet, dus de verbinding met de grote boze buitenwereld is in ieder geval in orde. (Big Up 2 Online wat dat betreft, dat was met Ziggo wel anders!)
Maar goed, zoals ik eerder al zei, wil ik graag definitief van dat kabeltje af!
Ik weet het in eerste instantie nog aan Deluge (wat 'n kloteprogramma is dat trouwens zeg), maar dat vervangen door good old KTorrent (wat eerst om voor mij onduidelijke redenen niet lukte en na 'n tijdje ineens wel) heeft niet geholpen.

Nog iets raars: als ik de grafische omgeving verlaat (uitloggen / X herstarten met de botte ctrl-alt-backspace bijl / X op de nette manier herstarten met '/etc/init.d/xdm restart' / rebooten / uitzetten - minuutje wachten - aanzetten, allemaal met hetzelfde resultaat) en weer inlog, heb ik maar liefst twéé wicd-icoontjes in m'n system tray staan.
'rc-update show -v | grep wicd' geeft keurig 'default' aan.
Daarnaast heb ik nog 'n tijdje mogen genieten van een KNetworkManager-icoontje in diezelfde systray, ofschoon ik én met 'rc-update del ...' alles wat met knetworkmanager te maken had verwijderd had, én 't ding zelf met equo remove d'ruit getieft had. Weet niet waarom, maar na 'n tijdje was dit weg. Volgens mij heb ik in 'n stonede bui het icoontje zélf gedelete =)

Eén ding kan ik hier eigenlijk ook wel vermelden; hoewel het niets met interneppen te maken heeft, is het wel 'n gekkigheidje dat optreedt samen met bovenbeschreven systray-grappen.
Ik heb in m'n panel namelijk ook nog 'n quicklaunchgeval, met daarin de door mij meest gebruikte progjes, waaronder Amarok. Bij opnieuw inloggen zoals boven al beschreven, is het Amarok-icoontje vervangen door het KDE-tandwieltje.
Wel functioneert het nog zoals het moet, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Alle andere icoontjes blijven keurig zoals ze moeten zijn. Enige manier om het op te lossen is verwijderen en opnieuw toevoegen van de snelkoppeling.
Qua functionaliteit is dit natuurlijk verder geen enkel probleem, maar een beetje de esthetica in het oog houden kan geen kwaad, toch? ;)

Is er toevallig iemand die bovenstaande symptomen herkent en mij met 'n diagnose kan helpen en me de juiste zoektermen kan verklappen, zodat ik iets meer kans maak de oplossing te vinden?

Ow en...
sjieke wrote:Voordat je begint met die driver te installeren via emerge, zou ik kijken of hij niet reeds in de kernel zit ingebakken.
Efkes google raadplegen en ik vond het volgende op een gentoo wiki
Op welke termen heb je gezocht dan?
Ik zou niet weten hoe ik dat soort informatie zou kunnen vinden...en wist ook niet dat zoiets in de kernel kon zitten...wat kan daar eigenlijk allemaal nog meer in zitten...? :oops:

sjieke
Technological Hen

Post by sjieke » Wed May 27, 2009 8:49

Het torrent probleem is redelijk normaal bij een wireless connectie. Torrents zetten namelijk een hele hoop connecties open om kleine stukjes te downloaden. Als het aantal connecties te groot wordt, dan kan dit je draadloze router 'verstikken' (hoeveel connecties dit zijn hangt af van je router). Ik heb een gelijkaardig fenomeen. Als ik torrents download over een draadloze connectie, dan kan alleen het torrent programma nog online geraken. Alle andere programma's kunnen geen connectie krijgen. Zelfs niet een andere pc met bijvoorbeeld windows erop. Om dit op te lossen beperk ik soms het aantal connecties dat het torrent programma mag opzetten. De meeste torrent programma's laten je dit wel configureren.

Voor de 2 wicd-icoontjes. Je moet weten dat er een verschil is tussen de 'wicd-deamon' en de 'wicd-client'
De wicd-deamon is deze die opgestart wordt tijdens het booten, dus deze die je toegevoegd hebt met 'rc-update'. De deamon doet eigenlijk al het werk. Deze maakt een connectie (wired of wireless), doet de nodige acties ivm encryptie (WPA, WEP), enzovoort totdat het een ip-adres gekregen heeft en online kan.
De wicd-client is het icoontje. Dit is een frontend om de deamon te configureren en de huidige status te zien. Dit doet functioneel dus niets. Je kan zoveel clients opstarten als je wil, dit maakt niets uit. Zelfs als er geen enkele client gestart is kan wicd nog altijd geconnecteerd zijn (indien de configuratie voorheen juist gezet was). Het feit dat je 2 icoontjes hebt betekend dat je ergens de wicd-client een 2de keer opstart...
Hetzelfde heb je bij NetworkManager. NetworkManager is de deamon en KNetworkManager is de client. Je kan de client nog altijd opstarten ook al is de deamon niet gestart. Deze zal echter wel errors geven als je probeert om iets te configureren...

Wat betreft het Amarok icoontje dat veranderd heb ik eigenlijk geen idee wat dit zou kunnen zijn. Het enigste wat ik eventueel vermoed is dat bij het opstarten het gespecifieerde icoontje niet gevonden wordt en dus een default gebruikt word.

Wat het zoeken betreft. Ik heb toen simpel weg op de driver naam gezocht. Als je de driver naam niet kent, kun je eerst zoeken in de zin van 'Linux Realtek 8187 driver' of 'Linux Realtek 8187'. Waarschijnlijk zal ervaring hier ook een rol spelen. Als je weet wat je zoekt vind je het uiteraard vlugger tussen alle informatie.

In een kernel zitten voornamelijk drivers voor verschillende soorten hardware (dikwijls modules genoemd). Zo zitten er bijvoorbeeld drivers is om verschillende filesystemen (ext2, ext3, ext4, reiserfs, vfat,...) te kunnen lezen en schrijven. Wanneer een kernel gecompileerd wordt kan je kiezen welke modules je er allemaal in wilt hebben. De developpers hebben dit voor jou al gedaan en steken er zoveel mogelijk in om zoveel mogelijk hardware te ondersteunen. Indien je dit zelf zou doen, is het voldoende om alleen die zaken erin te steken voor de hardware die je zelf hebt. In de kernel zitten er ook alleen maar 'open source' drivers. Sommige vendors hebben echter ook een 'closed source' driver zoals bijvoorbeeld nvidia en ati. Voor nvidia GPU's zit er een driver in 'nv' genaamd. Deze zit in de kernel. Wil je echter de 'closed source' driver van nvidia zelf gebruiken dan moet deze naast de kernel geinstalleerd worden. Voor sommige hardware is er geen 'open source' driver of is de driver nog niet geaccepteerd en toegevoegd aan de kernel en dan moet je deze ook naast de kernel installeren. De 'package managers' doen dit allemaal voor jou...

ReemZ
Old Dear Hen

Post by ReemZ » Wed May 27, 2009 15:30

sjieke wrote:Het torrent probleem is redelijk normaal bij een wireless connectie. Torrents zetten namelijk een hele hoop connecties open om kleine stukjes te downloaden. Als het aantal connecties te groot wordt, dan kan dit je draadloze router 'verstikken' (hoeveel connecties dit zijn hangt af van je router). Ik heb een gelijkaardig fenomeen. Als ik torrents download over een draadloze connectie, dan kan alleen het torrent programma nog online geraken.
Heb ik ook wel 's ja (draadloos dan), dan kan Firefox het ook vergeten.
Geinig is dan wel dat ik echt heel gek moet doen (zelf disconnecten en té lang niet reconnecten bijvoorbeeld) wil X-Chat de verbinding verliezen :lol:
Werkt het downloaden van 'n internetsite op dezelfde manier? Dat levert namelijk wel vrij vaak hetzelfde probleem op (het kán goed gaan, het gaat vaak minder goed...)
sjieke wrote:Alle andere programma's kunnen geen connectie krijgen. Zelfs niet een andere pc met bijvoorbeeld windows erop.
Hmm...nu het écht leuke: maatje van me was 'n keer hier met z'n laptop (windhoos) en we hebben 's geprobeerd wat mp3tjes over en weer te sturen. Als ik met m'n linuxbak wired ga lukt 't allemaal wel (ook als hij wireless gaat), als ik wireless ga niet (zelfs al is hij wired), en ook als ik wireless 'n torrent probeer te downloaden kan ik nog evengoed met m'n telefoon inloggen op het wireless modem (signaal sterker dan de standaard Linksys die Neukia altijd vindt) en lekker surrufuh...
sjieke wrote:Om dit op te lossen beperk ik soms het aantal connecties dat het torrent programma mag opzetten. De meeste torrent programma's laten je dit wel configureren.
Nu de hamvraag natuurlijk! Hoeveel connecties kan zo'n dingetje normaal aan zonder dat 't probs gaat leveren? ;)
sjieke wrote:Voor de 2 wicd-icoontjes. Je moet weten dat er een verschil is tussen de 'wicd-deamon' en de 'wicd-client'
De wicd-deamon is deze die opgestart wordt tijdens het booten, dus deze die je toegevoegd hebt met 'rc-update'. De deamon doet eigenlijk al het werk. Deze maakt een connectie (wired of wireless), doet de nodige acties ivm encryptie (WPA, WEP), enzovoort totdat het een ip-adres gekregen heeft en online kan.
De wicd-client is het icoontje. Dit is een frontend om de deamon te configureren en de huidige status te zien. Dit doet functioneel dus niets. Je kan zoveel clients opstarten als je wil, dit maakt niets uit. Zelfs als er geen enkele client gestart is kan wicd nog altijd geconnecteerd zijn (indien de configuratie voorheen juist gezet was). Het feit dat je 2 icoontjes hebt betekend dat je ergens de wicd-client een 2de keer opstart...
Hmm...en dat kan ik vast ergens uit 'n logfiletje halen?
sjieke wrote:Hetzelfde heb je bij NetworkManager. NetworkManager is de deamon en KNetworkManager is de client. Je kan de client nog altijd opstarten ook al is de deamon niet gestart. Deze zal echter wel errors geven als je probeert om iets te configureren...
Yup, 'n vrij logische ook: programma niet gevonden :clown:
sjieke wrote:Wat betreft het Amarok icoontje dat veranderd heb ik eigenlijk geen idee wat dit zou kunnen zijn. Het enigste wat ik eventueel vermoed is dat bij het opstarten het gespecifieerde icoontje niet gevonden wordt en dus een default gebruikt word.

Wat het zoeken betreft. Ik heb toen simpel weg op de driver naam gezocht. Als je de driver naam niet kent, kun je eerst zoeken in de zin van 'Linux Realtek 8187 driver' of 'Linux Realtek 8187'. Waarschijnlijk zal ervaring hier ook een rol spelen. Als je weet wat je zoekt vind je het uiteraard vlugger tussen alle informatie.

In een kernel zitten voornamelijk drivers voor verschillende soorten hardware (dikwijls modules genoemd). Zo zitten er bijvoorbeeld drivers is om verschillende filesystemen (ext2, ext3, ext4, reiserfs, vfat,...) te kunnen lezen en schrijven. Wanneer een kernel gecompileerd wordt kan je kiezen welke modules je er allemaal in wilt hebben. De developpers hebben dit voor jou al gedaan en steken er zoveel mogelijk in om zoveel mogelijk hardware te ondersteunen. Indien je dit zelf zou doen, is het voldoende om alleen die zaken erin te steken voor de hardware die je zelf hebt. In de kernel zitten er ook alleen maar 'open source' drivers. Sommige vendors hebben echter ook een 'closed source' driver zoals bijvoorbeeld nvidia en ati. Voor nvidia GPU's zit er een driver in 'nv' genaamd. Deze zit in de kernel. Wil je echter de 'closed source' driver van nvidia zelf gebruiken dan moet deze naast de kernel geinstalleerd worden. Voor sommige hardware is er geen 'open source' driver of is de driver nog niet geaccepteerd en toegevoegd aan de kernel en dan moet je deze ook naast de kernel installeren. De 'package managers' doen dit allemaal voor jou...
En zo leer je weer 'n hoop :mrgreen:
Thanx!

sjieke
Technological Hen

Post by sjieke » Thu May 28, 2009 9:37

ReemZ wrote:Werkt het downloaden van 'n internetsite op dezelfde manier? Dat levert namelijk wel vrij vaak hetzelfde probleem op (het kán goed gaan, het gaat vaak minder goed...)
Hangt van je downloadmanager af. Sommige downloadmanagers zetten meerdere connecties op andere niet...
ReemZ wrote:maatje van me was 'n keer hier met z'n laptop (windhoos) en we hebben 's geprobeerd wat mp3tjes over en weer te sturen. Als ik met m'n linuxbak wired ga lukt 't allemaal wel (ook als hij wireless gaat), als ik wireless ga niet (zelfs al is hij wired)
Dit is raar. Ik heb al meermaals files overgezet tussen linux en windows over een wireless router. Is de signaalsterkte dat je ontvangt op je linux pc goed? Staat deze ver van de router? Of met veel muren ertussen? Je draadloze netwerkkaart werkt misschien niet zo goed? Kan ook aan de linux drivers voor jou kaart liggen. Heb je ook windows op die pc staan? Zo ja, test daar eens of het gedrag gelijkaardig is. Indien het daar beter is probeer in linux Ndiswrapper met de windows driver ipv de native linux driver.
ReemZ wrote:Nu de hamvraag natuurlijk! Hoeveel connecties kan zo'n dingetje normaal aan zonder dat 't probs gaat leveren?
Het enigste dat ik hierop kan zeggen is testen. 250 connecties kan bij mij nog problemen geven (als ze allemaal gebruikt worden uiteraard). Dus daar ergens starten.
ReemZ wrote:Hmm...en dat kan ik vast ergens uit 'n logfiletje halen?
Niet dat ik weet. Mijn vermoeden is dat de wicd-client bij het inloggen automatisch gestart word via de autostart functionaliteit van je Desktop Environment (afgekort 'DE'), en dat je je 'DE' geconfigureerd hebt om de laatste sessie te onthouden (dus als je opnieuw inlogd start de 'DE' alle programma's op die nog draaiden op het moment dat je uitlogd). Dus de volgende sequency wordt doorlopen:
1) PC boot en je krijgt het login scherm
2) Je logged in en de 'DE' start alle autostart applicaties op, waaronder 'wicd-client'
3) Je logged uit en de 'DE' onhoudt welke programma's gestart waren, waaronder 'wicd-client'
4) Je logged opnieuw in. De 'DE' start alle autostart applicaties. Dit geeft het 1ste 'wicd icoontje'. De 'DE' start alle opgeslagen programma's. Dit geeft het 2de 'wicd-icoontje'
...
ReemZ wrote:En zo leer je weer 'n hoop
Thanx!
Graag gedaan :alien:

ReemZ
Old Dear Hen

Post by ReemZ » Thu May 28, 2009 18:35

sjieke wrote:Dit is raar. Ik heb al meermaals files overgezet tussen linux en windows over een wireless router. Is de signaalsterkte dat je ontvangt op je linux pc goed? Staat deze ver van de router? Of met veel muren ertussen? Je draadloze netwerkkaart werkt misschien niet zo goed? Kan ook aan de linux drivers voor jou kaart liggen. Heb je ook windows op die pc staan? Zo ja, test daar eens of het gedrag gelijkaardig is. Indien het daar beter is probeer in linux Ndiswrapper met de windows driver ipv de native linux driver.
Signaalsterkte ligt tussen 0 en -23 dB, zwakker dan dat wordt 't niet.
De afstand is ongeveer 'n meter of anderhalf, de handel staat in dezelfde kamer (telefoonaansluiting in de huiskamer, appartement dus geen ISRA-punt) en de antennes worden niet geblokkeerd.
Het betreft hier echter geen interne kaart, maar 'n usb-apparaatje (geloof dat dat 'n dongle heet?) en misschien dat het daar wel aan ligt? Dat usb daar gewoon (nog) niet op berekend is?
En nee, geen windhoos op deze bak, zal ook niet in mijn huis komen :P
sjieke wrote: Het enigste dat ik hierop kan zeggen is testen. 250 connecties kan bij mij nog problemen geven (als ze allemaal gebruikt worden uiteraard). Dus daar ergens starten.
Hmm...250? Ik ben één torrent aan het downen, twee seeders, 22 leechers (momentopname natuurlijk)...da's nog lang geen 250, of denk ik nu verkeerd?
sjieke wrote:Niet dat ik weet. Mijn vermoeden is dat de wicd-client bij het inloggen automatisch gestart word via de autostart functionaliteit van je Desktop Environment (afgekort 'DE'),
Hiermee bedoel je het rc-update verhaal?
sjieke wrote:en dat je je 'DE' geconfigureerd hebt om de laatste sessie te onthouden (dus als je opnieuw inlogd start de 'DE' alle programma's op die nog draaiden op het moment dat je uitlogd).
Control Center -> Session Manager -> On Login: staat op Start With Empty Session.
Weet niet of je dat bedoelt? Iets anders heb ik zo snel niet kunnen vinden...

Owja: in ~/.kde/Autostart/ bevindt zich 'n wicd-tray.desktop filetje, en in rc-update show staat bij wicd default.
Een van die twee weghalen misschien??? Of hebben ze elkaar nodig?

sjieke
Technological Hen

Post by sjieke » Fri May 29, 2009 8:04

ReemZ wrote:Signaalsterkte ligt tussen 0 en -23 dB, zwakker dan dat wordt 't niet.
De afstand is ongeveer 'n meter of anderhalf, de handel staat in dezelfde kamer (telefoonaansluiting in de huiskamer, appartement dus geen ISRA-punt) en de antennes worden niet geblokkeerd.
Het betreft hier echter geen interne kaart, maar 'n usb-apparaatje (geloof dat dat 'n dongle heet?) en misschien dat het daar wel aan ligt? Dat usb daar gewoon (nog) niet op berekend is?
En nee, geen windhoos op deze bak, zal ook niet in mijn huis komen
Als je zo kort bij de draadloze router zit is de kans zeer klein dat het aan de signaalsterkte ligt. Als ik het ook goed begrijp heb je dus vooral problemen als er veel connecties gemaakt worden (torrents) en als de throughput hoog wordt (file sharing, downloading van grote files...). Het torrent probleem heb ik al uitgelegd... dus het throughput probleem. Ik kan momenteel maar 2 oorzaken bedenken (de router zelf sluit ik uit doordat het wel werkte voor je maatje als hij wireless was):
1) De wireless usb dongle (of hoe het ook noemt) kan de throughput niet aan
2) De native linux driver voor die dongle is (nog) niet stabiel.
Om het 1ste te kunnen uitsluiten zou je die dongle met een windows bak moeten testen. Je kunt bijvoorbeeld aan je maatje vragen om zijn windows laptop nog eens mee te brengen, je disabled zijn ingebouwde wireless kaart en gebruikt jou dongle. Probeert dan terug mp3's over te zetten, torrents te downen, etc. Heeft die windows laptop nu dezelfde problemen? Indien ja, dan is het de dongle, indien nee dan is het de linux driver en kun je proberen om NDiswrapper te gebruiken met de windows driver. Als de dongle testen op een windows pc geen optie is, dan kun je nog altijd NDiswrapper + windows driver proberen, misschien werkt het dan beter, maar heb je geen zekerheid of het de dongle is of de driver.
ReemZ wrote:Hmm...250? Ik ben één torrent aan het downen, twee seeders, 22 leechers (momentopname natuurlijk)...da's nog lang geen 250, of denk ik nu verkeerd?
Als er nog beschikbare seeders/leechers zijn, dan zal je torrent progje blijven proberen om nog connecties to openen. Dus:
1) Er zijn 100 seeders en 1500 leechers beschikbaar
2) Je hebt al connectie met 2 seeders en 22 leechers
3) Max. connecties is 250.
4) Aantal connecties die nog mogen opgezet worden: 250 - 2 - 22 = 226
5) Hoeveel connecties zijn er nog beschikbaar: 1500 + 100 - 2 - 22 = 1576
6) Er zijn nog genoeg beschikbare connecties, dus probeer de Max. connecties te vullen. Dit kan resulteren in 226 connecties die aan het proberen zijn om verbinding te krijgen met een seeder/leecher
8) Als het maximum connecties bijvoorbeeld op 20 staat. Dan zul je bv geconnecteerd zijn met 2 seeders en 18 leechers
9) Er mogen ook geen connecties meer opgezet worden, dus ook geen probeer connecties. Dus ook geen verstikking van de draadloze router (of van de dongle, ze moeten beiden het aantal connecties aankunnen uiteraard
ReemZ wrote:Hiermee bedoel je het rc-update verhaal?
)
Nee, wat ik bedoelde was de autostart folder die je hieronder vermeld
ReemZ wrote:Owja: in ~/.kde/Autostart/ bevindt zich 'n wicd-tray.desktop filetje, en in rc-update show staat bij wicd default.
Ze hebben elkaar nodig. Zie mijn uitleg over 'deamon' en 'client' van de vorige post. rc-update is de deamon. Het desktop fileke start de client.
ReemZ wrote:Control Center -> Session Manager -> On Login: staat op Start With Empty Session.
Weet niet of je dat bedoelt? Iets anders heb ik zo snel niet kunnen vinden...
Dit is wat ik bedoelde. Het staat op empty session, dus zou niet bewaart mogen blijven. Dit is OK. Vind het raar dat je 2 icoontjes krijgt met deze instelling. Heb voorlopig geen verklaring :?

ReemZ
Old Dear Hen

Post by ReemZ » Fri May 29, 2009 13:45

sjieke wrote:Als je zo kort bij de draadloze router zit is de kans zeer klein dat het aan de signaalsterkte ligt. Als ik het ook goed begrijp heb je dus vooral problemen als er veel connecties gemaakt worden (torrents) en als de throughput hoog wordt (file sharing, downloading van grote files...). Het torrent probleem heb ik al uitgelegd... dus het throughput probleem. Ik kan momenteel maar 2 oorzaken bedenken (de router zelf sluit ik uit doordat het wel werkte voor je maatje als hij wireless was):
1) De wireless usb dongle (of hoe het ook noemt) kan de throughput niet aan
2) De native linux driver voor die dongle is (nog) niet stabiel.
Om het 1ste te kunnen uitsluiten zou je die dongle met een windows bak moeten testen. Je kunt bijvoorbeeld aan je maatje vragen om zijn windows laptop nog eens mee te brengen, je disabled zijn ingebouwde wireless kaart en gebruikt jou dongle. Probeert dan terug mp3's over te zetten, torrents te downen, etc. Heeft die windows laptop nu dezelfde problemen? Indien ja, dan is het de dongle, indien nee dan is het de linux driver en kun je proberen om NDiswrapper te gebruiken met de windows driver. Als de dongle testen op een windows pc geen optie is, dan kun je nog altijd NDiswrapper + windows driver proberen, misschien werkt het dan beter, maar heb je geen zekerheid of het de dongle is of de driver.
Thanx, dat met die dongle ga ik eens proberen alstie weer hier is!
Wat ik trouwens vergeten was te vermelden is dat ik met mijn telefoon ook op m'n wireless kan inloggen en daar geeftie 'n 100% signaalsterkte, zelfs als ik dat vanuit m'n slaapkamer (paar muren en de badkamer ertussen) doe, modem zal dus wel allright zijn =)
sjieke wrote:Als er nog beschikbare seeders/leechers zijn, dan zal je torrent progje blijven proberen om nog connecties to openen. Dus:
1) Er zijn 100 seeders en 1500 leechers beschikbaar
2) Je hebt al connectie met 2 seeders en 22 leechers
3) Max. connecties is 250.
4) Aantal connecties die nog mogen opgezet worden: 250 - 2 - 22 = 226
5) Hoeveel connecties zijn er nog beschikbaar: 1500 + 100 - 2 - 22 = 1576
6) Er zijn nog genoeg beschikbare connecties, dus probeer de Max. connecties te vullen. Dit kan resulteren in 226 connecties die aan het proberen zijn om verbinding te krijgen met een seeder/leecher
8) Als het maximum connecties bijvoorbeeld op 20 staat. Dan zul je bv geconnecteerd zijn met 2 seeders en 18 leechers
9) Er mogen ook geen connecties meer opgezet worden, dus ook geen probeer connecties. Dus ook geen verstikking van de draadloze router (of van de dongle, ze moeten beiden het aantal connecties aankunnen uiteraard
OK, Global Connection Limit in KTorrent heb ik van 800 naar 250 gezet, Max Connections/Torrent heb ik op 120 laten staan. 's Kijken of dat effect heeft ;)
sjieke wrote:Nee, wat ik bedoelde was de autostart folder die je hieronder vermeld
ReemZ wrote:Owja: in ~/.kde/Autostart/ bevindt zich 'n wicd-tray.desktop filetje, en in rc-update show staat bij wicd default.
Ze hebben elkaar nodig. Zie mijn uitleg over 'deamon' en 'client' van de vorige post. rc-update is de deamon. Het desktop fileke start de client.
Ik heb die desktop-file eens bekeken en daar zie ik de wicd-client een paar keer vermeld:

[Desktop Entry]
Categories=Application;Network;
Encoding=UTF-8
Exec=wicd-client
GenericName=Network Manager
Icon=wicd-client
Icon[en_US]=wicd-client
Name=Wicd Network Manager Tray
Name[en_US]=Wicd Network Manager Tray
Comment=Display network connection status in the system tray
Comment[en_US]=Display network connection status in the system tray
Terminal=false
Type=Application
Version=1.0
X-GNOME-Autostart-enabled=true
X-KDE-autostart-after=panel
Exact dezelfde file bevindt zich overigens ook in ~/.kde3.5/Autostart, /etc/xdg/autostart (daar komt volgens mij het origineel vandaan iirc) en /usr/share/autostart, alle met exact dezelfde inhoud, dus of daar nou de fout zit... :?

Post Reply