Ik begrijp echt he-le-maal geen ene flikker meer van die package managers, ik google me suf, zoek me rot op 't forum, vind óf helemaal niets, óf veel te veel info (ik kan geen info scheiden, ik verzuip erin) en bovendien als ik al wat vind, is 't duidelijk gericht op mensen die al honderd jaar ervaring hebben met Gentoo. Zal ook te maken hebben met de zoektermen, ik weet vaak slecht uit te leggen wat m'n probleem is en weet nog vaker al helemaal niet wat de juiste term is.
"Uitleg" bárst van de technische termen, en als ik die weer probeer op te zoeken word ik niet wijzer, eerder overspoeld met wéér nieuwe termen. Bovendien kan ik het onderscheid absoluut niet maken tussen Sabayon-specifieke, Gentoo-specifieke, Linux-algemene, equo-gerelateerde of emerge-gerelateerde termen (en met name het onderscheid tussen die laatste twee schijnt nogal belangrijk te zijn).
Met elke regel die ik lees voel ik me dommer en dommer, de frustratie wordt met de dag groter en m'n systeem is nu nog stééds niet zoalstie moet zijn.
Linux is geweldig, ik weet 't, maar ik snap d'r geen reet van. Wie oh wie wil deze fucktard ff aan 't handje nemen en 's GOED uitleggen wat ik nou wel en niet moet doen?
Ik begrijp ook dondersgoed dat jullie allemaal tijd tekort hebben en een aantal van jullie hebben al de nodige tijd in me gestoken om me door 'n paar dingen heen te helpen, maar ook dit was 'n kris-kras van informatie, waarbij ik op 'n gegeven moment maar op de automatische piloot opdrachten ben gaan opvolgen, zonder nog te snappen waar ik mee bezig was.
Ik durf het gewoonweg niet meer aan om maar wat te gaan proberen, trial-and-error is voor mij dé manier om m'n hele systeem te verneuken.
Ik kan namelijk niet eens herkennen óf er iets fout gaat, laat staan wat, maar m'n systeem is niet al te stabiel, en zo traag als dikke stront door 'n trechter.
De problemen waar ik mee zit, concreet:
1. Equo vs Emerge: ik krijg constant te horen dat je ze niet mag mengen, behalve als je weet wat je doet. Dat laatste is op mij overduidelijk NIET van toepassing
De wiki's betreffende beide PM's zijn op z'n zachtst gezegd niet op mongolen zoals ik gericht, zeer summier van opzet (geen verwijt!) en in voor mij té technisch Engels.
Het enige dat ik inmiddels doorheb (soort van) is het onderscheid tussen source en binary, maar daar houdt 't ook ver mee op.
Voorbeeldje: LMMS. Op de site: nieuwste versie is 0.4.3, versie in equo (niet geïnstalleerd) is 0.3.2-r2, versie in emerge (uiteraard ook niet geïnstalleerd) is dan weer 0.4.3. Normaal zou je dan zeggen 'installeer via emerge, dat is tenslotte de nieuwste versie', maar ik heb ook begrepen dat je, als je net zo weinig verstand van zaken hebt als ik, met je klauwen van emerge moet afblijven.
Output 'equo search lmms' en 'emerge --search lmms' op [Deleted]
2. Equo: camdriver installeren. Heb dit gedaan, trektie behalve qc-messenger-usb (of zoiets) ook nog 'n kernel tevoorschijn??? Na reboot zie ik die echter niet terug, maar volgens mij was 't 'n kernelnummer dat ik hier al had. Ook dat begrijp ik trouwens niet, bij opstarten zie ik twee verschillende kernelnummers, maar ik heb zelf niet aan kernels zitten prutsen. (Begrijp zelfs nog maar half wat 'n kernel nou precies doet, weet alleen dat 't vitaal is voor m'n compie dus ik blijf d'r met m'n fikken vanaf!) Cam doet 't overigens wel, dat dat me gelukt is verbaast me waarschijnlijk volgend jaar nóg...
3. Equo world (--pretend)
Ik zie eerst staan 'Packages involved: 176' en dan ineens zijn 't er 204? Bovendien zie ik in die lijst 'n paar keer 'n kernelnummer voorbijkomen dat ik niet eens draai (.27, terwijl ik boot in .28)
Verder heb ik al begrepen dat zo'n beetje het stomste dat je kunt doen, blind 'equo world' ingeven is, dus dat heb ik dan ook nog niet gedaan. Vraag is dan: wat moet ik dan wél doen?
(Ter info: 'equo update' gedaan, was allemaal in orde)
Output 'emerge world --pretend' op [Deleted]
4. Firefox: opstarten duurt 'n halve eeuw. Dit lijkt me met 'n dual core processor van 2 GHz niet normaal, of ik ben gek. Toegegeven, ook van hardware snap ik niks =)
Ow...en FF is me al 'n paar keer eruit geploft, gewoon ineens, boem, weg. Kan 't wel weer launchen, maar dat lijkt me niet de bedoeling. En niet dat ik 'n melding krijg 'Error zusenmezo', nee, gewoon pleite, terwijl ik met 'n compleet andere app bezig ben zie ik ineens FF uit de taskbar verdwijnen.
Nog zoiets: als ik gmail open zie ik 'n balkje: 'Additional plugins are required to display all the media on this page.' en een button 'Install Missing Plugins'.
Klik d'rop, venster opent: 'No suitable plugins were found.' Dit krijg ik ook maar niet opgelost, heb al overal geklikt en gezocht, maar ik kom er niet uit. Of die plugin nodig is om gmail te laten werken weet ik niet eens (zo lang heb ik dat account nog niet), maar dat gele balkje is verrekte irritant en doet mij geloven dat FF niet in orde is. Versie is trouwens 3.0.7.
5. Boot: ik wil graag de .28 kernel bovenaan in 't bootscherm (grub, geloof ik?), mocht ik ff niet zitten opletten tijdens boot (je hebt maar drie seconden ofzo) moetie natuurlijk wél de goeie kernel laden, maar ik heb geen idee hoe.
6. Nog meer, dat me effe niet meer te binnenschiet.
Ik begin langzaamaan wanhopig te worden, ik weet niet meer waar ik het zoeken moet. Ik wil graag alles leren, misschien wel teveel tegelijk, misschien wel dingen die voor mij voor altijd en eeuwig te hoog gegrepen zullen blijken te zijn, maar op dit moment voel ik me als 'n kind van drie tussen 'n zootje professoren. (Kan ook wel kloppen, ik heb 't idee dat ik zo'n beetje de *enige* hier ben die *geen* 'kompjoetursaaiuns' heeft gestudeerd.) Het gevoel van 'Ik zal het nóóit snappen' wordt met de dag groter, en dan praten we godverboodonstevloekuh over 'n linuxdistro die, volgens de berichten, je oma van 85 en je neeffie van 5 nog kunnen installeren. Andere distro's hoef ik niet eens aan te beginnen op zo'n manier, en terug naar windhoos? Dan liever de lucht in!
Ik wil dit OS dolgraag behouden, goed leren kennen, en verspreiden, maar voor dat laatste is natuurlijk wel 'n vereiste dat ik de 'ontvanger' ondersteuning kan bieden.
En ja, meer dan alleen 'jfgi' of 'vraag maar op irc', ik wil 't zélf kunnen! Maar waar moet ik in godsnaam beginnen?
Sorry voor het kinderachtige gejank, verwacht je niet van 'n volwassen vent, maar ik zit in het rationeel-vs-emotioneel scala nou eenmaal heel erg aan de rechterkant, zeker als ik de zaak niet meer in de hand heb
Ik heb dit trouwens met 'n reden op 't .nl forum geplaatst ipv het internationale: ik krijg toch 't liefste "les" in m'n moerstaal, ik heb gemerkt dat m'n Engels, hoewel goed, niet toereikend is als 't om dit soort technische zaken gaat. Eerst al die honderdduizend termen maar 's leren, denk ik...