help, snap de liveDVD niet.

Algemene gesprekken over Sabayon Linux

Moderator: Moderators

help, snap de liveDVD niet.

Postby borbit » Fri Feb 02, 2007 19:25

Ik heb net de LiveDVD geprobeerd. Lijkt eerst allemaal goed te gaan. Op een gegeven moment krijg een stuk dat ik een groot Sabayon logo zie, en aan de onderkant een balk met icoontjes als een muis, netwerkt/ wereldbolletje, een computertje en nog meer. En die icoontjes staan op een soort statusbalk. Die loopt bijna helemaal vol maar vlak na het is laatste icoontje stopt het balkje en krijg ik een tekst interface te zien.

Geen idee wat ik daar moet doen, ik had verwacht uit te komen in KDE of Gnome, kan ik dit opstarten vanuit deze tekst interface???
borbit
Baby Hen

Postby mars » Mon Feb 05, 2007 9:50

Hoeveel intern geheugen heb je?
Om gui te krijgen hen je wel een klein puistje ram nodig. maar ik geloof dat 128 M genoeg is.
mars
Growing Hen

Postby NightWish_NL » Mon Feb 05, 2007 13:14

Geeft ie ook een foutmelding of laat hij zijn waar die "failed".
Misschien met wat meer informatie kunnen we uitzoeken waar het probleem ligt.
NightWish_NL
Baby Hen

Postby borbit » Wed Feb 07, 2007 14:32

ik heb 512MB geheugen, moet genoeg zijn. De liveDVD doet het wel in safe mode ben ik inmiddels achter...

Met normaal opstarten krijg ik de foutmelding: "modprobe: FATAL: Error insertingi8xx_tco (/lib/modules/s.6.19-gentoo-r4/kernel/drivers/char/watchd09/i8xx_tco.ko): No such device"

Wat betekend dit, ligt het aan mijn computer? Of is de liveDVD misschien niet goed? Kan ik een dvd check doen? (kon wel met ubuntuCD, dan zat er een tooltje bij die controleerde of de cd helemaal goed was gebrand)

Ook krijg ik (in ieder geval in safe mode) niet automatisch verbinding met mijn draadloos netwerk. (gewoon standaard draadloos netwerk) Is het waarschijnlijk dat als ik Sabayon installeer draadloos het wel doet?

Ik zit te twijfelen om over te stappen van Ubuntu naar Sabayon. Als ik het goed begrijp draait Sabayon sneller dan Ubuntu. Klopt dit? (gentoo<>debian enzo)

Is Sabayon al betrouwbaar genoeg om serieus als OS te gebruiken?
borbit
Baby Hen

Postby mars » Wed Feb 07, 2007 20:19

Ja, die 512 is genoeg.

Hmmmm, die melding doet me denken aan een oud moederbord met scsi dat ik heb en een vergelijkbare melding geeft voordat ie blijft hangen :wink:

Dat moet in de volgende releases zeker verbeterd kunnen worden! Het ligt vermoedelijk aan de meegeleverde kernel en/of modules. Heb je een erg nieuw systeem?
Als je dit kunt melden aan de devs zulen ze er wel blij mee zijn, en absoluut hun uiterste best doen om het te verhelpen.
Kun je nu verder gaan of heb je geen werkbaar systeem?

Mijn ervaring is dat sabayon een uitermate betrouwbaar systeem oplevert, en stabiel genoeg te configureren is om op een productiesysteem gebruikt te worden. Er zullen dingen zijn die (nog) niet werken, maar daar komt langzaam maar zeker verandering in. Overigens kan ik geen antwoord geven op de vraag of gentoo sneller is dan ubuntu. Voor wat betreft je draadloos netwerk; ik zou het gewoon proberen te installeren. Mogelijkerwijs verdwijnt dan ook je foutmelding.
mars
Growing Hen

Postby borbit » Thu Feb 08, 2007 4:55

mars wrote:Ja, die 512 is genoeg.

Hmmmm, die melding doet me denken aan een oud moederbord met scsi dat ik heb en een vergelijkbare melding geeft voordat ie blijft hangen :wink:

Dat moet in de volgende releases zeker verbeterd kunnen worden! Het ligt vermoedelijk aan de meegeleverde kernel en/of modules. Heb je een erg nieuw systeem?

redelijke nieuwe laptop, ergens tussen 2 en 3 jaar. (een Vaio vgn-a215m)

Er zullen dingen zijn die (nog) niet werken, maar daar komt langzaam maar zeker verandering in.

Wat voor dingen werken er nog niet dan?
borbit
Baby Hen

Postby mars » Thu Feb 08, 2007 10:12

borbit wrote:redelijke nieuwe laptop, ergens tussen 2 en 3 jaar. (een Vaio vgn-a215m)

Zou redelijk ondersteund moeten zijn, hoewel vaio's nog wel eens een issue willen hebben onder linux. Maar daar werken de kerneldevs ook heel hard aan :D

borbit wrote:Wat voor dingen werken er nog niet dan?

Hmmm, daar kan ik moeilijk antwoord op geven; wat voor mij werkt onder distributie X op hardwareplatform Y werkt voor mijn maatje niet op hardwareplatform Z met proprietaire software, en vice versa in alle mogelijke combinaties. Maar over het algemeen kunnen we vaststellen dat de sabayon-distributie werkt op de workstations van de devs, dus het ook -zou moeten- doen op jouw machine. Om een voorbeeld te geven, ik probeerde bluefish eens te installeren op verschillende versies van een distributie. In de eerste deed-ie het niet. Nadat ik het had gemeld, deed-ie het in de volgende release wel :D .

Toen ik lxnay had gemeld dat mijn /boot niet xfs geformatteerd mocht zijn van de installer heeft-ie het gefixt in de volgende release. Deze mannen zijn heel serieus bezig.
Sabayon is een van de beste distro's die er bestaan op het moment, en ik denk dat versie 3.3 heel goed zal zijn. En bovendien heb je dit supportforum altijd nog :wink:
mars
Growing Hen

Postby borbit » Fri Feb 09, 2007 1:08

oke iemand een manier om dat ik kan checken of mijn liveDVD goed gebrand is?

Ik heb nu dual boot windowsXP/ubuntuEdgy. Kan ik Sabayon gewoon op de windows schrijf installeren?
En word de bootloader dan ook gewoon aangepast? (grub)
borbit
Baby Hen

Postby emerge » Fri Feb 09, 2007 17:19

borbit wrote:ik heb 512MB geheugen, moet genoeg zijn. De liveDVD doet het wel in safe mode ben ik inmiddels achter...

Met normaal opstarten krijg ik de foutmelding: "modprobe: FATAL: Error insertingi8xx_tco (/lib/modules/s.6.19-gentoo-r4/kernel/drivers/char/watchd09/i8xx_tco.ko): No such device"

Wat betekend dit, ligt het aan mijn computer? Of is de liveDVD misschien niet goed? Kan ik een dvd check doen? (kon wel met ubuntuCD, dan zat er een tooltje bij die controleerde of de cd helemaal goed was gebrand)

Ook krijg ik (in ieder geval in safe mode) niet automatisch verbinding met mijn draadloos netwerk. (gewoon standaard draadloos netwerk) Is het waarschijnlijk dat als ik Sabayon installeer draadloos het wel doet?

Ik zit te twijfelen om over te stappen van Ubuntu naar Sabayon. Als ik het goed begrijp draait Sabayon sneller dan Ubuntu. Klopt dit? (gentoo<>debian enzo)

Is Sabayon al betrouwbaar genoeg om serieus als OS te gebruiken?
emerge
Simple Hen

Return to Dutch