Beeldscherminstellingen

Algemene gesprekken over Sabayon Linux

Moderator: Moderators

Beeldscherminstellingen

Postby hjagerman » Mon Jan 29, 2007 22:15

Hi!

Een vraagje van een nieuweling voor wat betreft Sabayon. Ik kan natuurlijk beginnen door meteen te zeggen hoe geweldig ik dit alles vind enzovoorts. Alleen is het even niet zo geweldig.

Ik bezit een wat 'oudere' pc, lees uit 2002. Installeren gaat prima. Alles werkt, vandaar dat ik nu dit berichtje kan typen :wink: Eén ding werkt helemaal niet en dat frustreert me enorm: de beeldscherminstellingen binnen KDE 3.5 kunnen gewoon niet gewijzigd worden. Ja, ze kunnen gewijzigd worden in 640, 800 en 1024. 1024 zou een leuke optie zijn, ware het niet dat er dan maar een klein gedeelte van mijn monitor gevuld wordt. Niet erg fijn.

Kan iemand mij misschien van dienst zijn met wat nuttige tips & tricks, want ik heb geen zin om gewoon weer terug te gaan naar Window$ :wink:

Het gaat om een Dell met een onboard Intel 8514-kaart erin. Zou toch moeten werken, denk je...
hjagerman
Baby Hen

Postby Basnoff » Mon Jan 29, 2007 23:36

Hallo,

Ik heb geen ervaring met deze grafische kaart, maar ik zou ook zeggen dat het beter kan! :)

Allereerst, wat was de resolutie onder windows, en wat was de refreshrate? Als test, probeer de live-dvd (of -cd) eens op te starten met deze gegevens op de opdracht regel,

voorbeeld:
Code: Select all
res=1280x1024 refresh=75

Dit kan door in het opstartscherm van de dvd/cd op F5 te drukken, voeg de bovenstaande opties toe aan de boot-prompt die dan verschijnt (evt met aangepaste resolutie en refresh).

Als de live-dvd vervolgens zonder problemen met een hogere resolutie kan draaien kunnen we verder. Dan moet het bestand "/etc/X11/xorg.conf" even met de hand bewerkt worden om voortaan altijd met deze resolutie te werken.

Mvgr,

Basnoff
Basnoff
Young Hen

Postby mars » Fri Feb 02, 2007 9:31

Ja, je hebt een grotere virtuele desktop dan je monitor heeft. Er is in je xorg.conf een regel waarin dit staat. Die -zou- je kunnen uitcommentaren.

Als de voorgaande tip niet heeft geholpen, dat is...
mars
Growing Hen

Postby Jogai » Wed Jul 18, 2007 22:48

Ik weet er nog niet veel van, maar ik heb wel veel baat gehad met deze post op een suse forum eens grondig te bestuderen.
Jogai
Young Hen

Return to Dutch