Probleem met installeren Sabayon

Algemene gesprekken over Sabayon Linux

Moderator: Moderators

Probleem met installeren Sabayon

Postby Michiel » Sun Mar 18, 2007 15:01

Ik heb de file gedownload die bij de website van Sabayon gedownload en gebrand. Heb maar de meest recente versie gekozen namelijk 3.3. Miss dat deze nog niet helemaal stabiel is ofzo dat ik btr een andere versie kan kiezen??? Nadat ik de cd in mijn laptop deed en opnieuw opstart krijg ik startscherm te zien. Daar kan ik kiezen ui +/- 10 dingen. De 1ste lijkt me het beste (start sabayon) en dus gekozen. Nu krijg ik een lijst te zien als DOS met allemaal codes en dergelijke.
Op gegeven moment stop hij en geeft hij een KERNEL fout. En daarboven staan nog wat kernel fouten.
Ik heb een Fujitsu Siemens laptop met een Intel 1.73gh mobile processor 80 gig HD en 1 gig geheugen.

Dit is mijn eerste gebruik met een Linux installatie. Sabayon leek mij een uitgebreid programma waar al veel inzit. Ook heb ik evt nog een cd met Ubuntu 6.10 (miss 6.06 maar d8 6.10)
Of hebben jullie evt nog een andere suggestie om mee te beginnen. Ik zal in het begin iig nog een dualboot met XP draaien om er aan te wennen.

Thnx alvast

Michiel
Michiel
Baby Hen

Postby emway » Sun Mar 18, 2007 18:23

Tja, een kernel panic is niet best :roll:
Sowieso zou ik je willen aanraden om als beginner niet met Sabayon te beginnen maar eerst de basics van Linux op een andere distro te testen. Ubuntu is een redelijk start maar vergt nog veel configuratie werk. Je kan dan beter voor Mint Linux kiezen, deze is gebaseerd op Ubuntu maar even wat verder aangepast en meer "af"
PCLinuxOS is ook een goede, hiervan komt binnenkort een nieuwe versie 2007, is nu in test maar die zou ik nog niet nemen.
Maar zo kan ik nog wel even verder gaan met distro's en daarover heeft ook weer iedereen een mening. Je zou ook nog kunnen proberen om een andere optie te kiezen van Sabayon voor het opstartmenu, bijv, text based install ?
EN je zou kunnen proberen om de dvd opnieuw te branden, wellicht dat daar een probleem mee is. Je lijkt namelijk een vrij recente laptop te hebben maar dat zegt niets. Wellicht dat een boot parameter apci=off nog iets uitmaakt....
Succes!
emway
Baby Hen

Postby Michiel » Sun Mar 18, 2007 22:41

OK net ff die Mint gekeken en ziet er wel goed uit (natuurlijk op basis van screenshots)
Had beetje rondgekeken v de verschillende Linuxen maar je ziet echt door de bomen het bos niet meer... Je weet gewoon niet welke je moet kiezen. Dus d8 dan ook zelf dat wanneer ik een "groot" bestand vind hij redelijk uitgebreid zal zijn. Heb enkele jaren geleden eens Knoppix geprobeerd maar vond dat helemaal nix.
Ook op basis van verschillende revieuws gekozen v Sabayon. Hoezo is Sabayon moeilijker dan om v te kiezen. Moet er meer ingesteld worden of is het moeilijker te leren? Heb vandaag op een andere comp namelijk Ubuntu geinstalleerd en kon er al snel mijn weg vinden. Natuurlijk is behoorlijk zoeken naar bepaalde dingen. Denk dat ik dan Ubuntu maar eens ga proberen.
Michiel
Baby Hen

Postby emway » Mon Mar 19, 2007 11:46

Goed dat je Ubuntu hebt geprobeerd! Daarom raadde ik ook Mint aan, dat is zeg maar een Ubuntu plus distrootje.
Tis inderdaad een groot bos met al die distro's, gelukkig is er distrowatch.com als startpunt.
Naar mijn mening is Sabayon wel mogelijk als beginners distro maar ik vind dat wanneer er iets misgaat het makkelijk op te lossen moet zijn, en mijn ervaring is dat dit met Gentoo based distro's nog wel eens problematisch kan zijn, veel text based configureren etc etc. Tis met Sabayon ook wel handig als je wat van het compileren van programma's af weet. Want dat gebeurt met emerge, en dan is het handig om te weten wat er nu eigenlijk op de achtergrond gebeurt.
Ook heb ik gemerkt dat als mensen met de "verkeerde" distro beginnen het plezier in Linux snel kan afnemen en daardoor weer te snel wordt teruggevallen op de "distro uit Redmond" :lol:
Maar het blijft een kwestie van proberen van diverse distro's, vooral in het begin. Daarom hoop ik dat je een goed startpunt hebt gevonden, een ander groot voordeel van Ubuntu is dat er ook veel informatie en documentatie over te vinden is, ook in het NL :wink:
emway
Baby Hen

Postby Michiel » Mon Mar 19, 2007 15:50

Dit is de fout die ik krijg. Heb verschillende opties geprobeerd maar kreeg telkens dezelfde fout. Ik heb ooit eens geporbeerd om Vista te installeren maar kreeg toen een fout met de HD. Iets van een S-ATA hd fout... Kan dat ermee te maken hebben?

Image
Image
Michiel
Baby Hen

Postby tulipfield » Wed Mar 21, 2007 20:19

ik zou eerst eens controleren of je pc/laptop wel goed werkt, mogelijk is je harddisk beschadigd, doe een schijfcontrole in xp.
controleer of je harde schijf wel goed vastzit, stekkercontrole.

Aangezien Vista ook niet installeert is dit eveneens een teken dat je harde schijf mogelijk defekt of opnieuw geformatteerd/ gepartitioneerd moet worden.

sabayon 3.25 geeft minder problemen dan laatste 3.3 versie.
tulipfield
Young Hen

Postby Michiel » Wed Mar 21, 2007 21:54

Miss dat dan maar is proberen ja...
Bij vista is het probleem dat die de HD niet ziet. Dit schijnt te komen omdat ik niet de juiste SATA drivers ofzo heb..
Michiel
Baby Hen

Return to Dutch