Wat zijn de systeemeisen voor sabayon

Algemene gesprekken over Sabayon Linux

Moderator: Moderators

Wat zijn de systeemeisen voor sabayon

Postby fmsquad » Thu Jan 04, 2007 20:04

Hallo,

Ik heb ooit eens geprutst (en veel gevloekt tegen) gentoo. Kunnen jullie mij uitleggen wat de verschillen tussen slackware 11.0 en gentoo/sabayon zijn?

Het is misschien ook wel aardig om te weten wat de systeemeisen zijn, want ik heb gemerkt dat een p3-550 met 256mb ram niet alles zomaar vreet.

Bedankt en groetjes van een zwevende linuxgebruiker. :)
fmsquad
Baby Hen

Postby kennylog » Thu Jan 04, 2007 23:56

hallo fmsquad,

er zijn geen echte duidelijke systeemeisen voor Sabayon, ik denk dat ie nog net draait op een machine met 256 ram maar verwacht maar een lange loading en boot. Met 512 ram kan dat soms al een tijdje duren.

Het verschil tussen gentoo en slackware... tzit em in de package management, Gentoo is moderner en Slackware stabieler. Als je een eenvoudigere versie en (ook meer up to date versie) van Slackware wil zou ik je Zenwalk aanraden, loopt ook erg lekker op oudere machines. En kan nu ook aiglx aan geloof ik. http://www.zenwalk.org
kennylog
Growing Hen

Verschil tussen gentoo en slackware

Postby JSM » Fri Jan 05, 2007 9:00

Het aantal packages in portage is groter dan die van slackware 11 en in 1 repository in plaats van verspreid over meerdere websites zoals bij slackware. Je hoeft dus niet meer te googlen naar pakketten. Emerge zorgt ook voor de afhankelijkheden tussen pakketten, Slackware in principe niet (slapt-get soms).

Beiden zijn ongeveer even snel (persoonlijke ervaring)

Sabayon vergt wel iets meer van de machine, maar wanneer je geen AIGLX gebruikt valt het reuze mee. Heb het kunnen draaien op een PIII met 256 MB geheugen zonder 3d desktop.

Sabayon herkent net iets meer hardware dan slackware 11 (voornamelijk omdat de kernel iets nieuwer is en omdat er meer drivers worden bijgeleverd).
JSM
Baby Hen

Postby fmsquad » Fri Jan 05, 2007 14:35

Bedankt voor het advies, mannen!

Ik zal eens een upgrade overwegen of om de minpuntjes van Slack maar voor lief te nemen dan.
fmsquad
Baby Hen

Postby joost » Fri Jan 05, 2007 16:02

Nou, dan negeer de 3.25 release maar, en neem de 3.20
joost
Sagely Hen

Postby mars » Fri Jan 05, 2007 23:43

joost wrote:Nou, dan negeer de 3.25 release maar, en neem de 3.20

Oh ja? ik heb het nog niet geprobeerd. zuigt het?
mars
Growing Hen

Postby AmpLiF1eR » Fri Jan 05, 2007 23:56

mars wrote:

Nee, maar je moet iets meer 'fixen' na installatie (na multimedia streaming problemen bij firefox en opera (wat nog steeds niet gefixed is bij 3.25) moet nu ook Amarok gefixed worden na installatie in de 32 bit versie, in de 64 bit versie geldt ook nog steeds de streaming bugs in genoemde browsers maar daar crashed java meestal weer in in firefox en werkt zelfs niet in konqueror)

Kortom, volgens mij is 3.25 een beetje ge'rushed' dus ook ik ga terug naar 3.20 want ik heb liever zoveel mogelijk in orde als ik het 'live' wil draaien.

gr.
Amp
Image
AmpLiF1eR
Old Dear Hen

Postby mars » Sat Jan 06, 2007 0:21

Thanx, ik heb de image all wel gebakken maar dan zal ik de .2 op mn productiesysteempje maar niet upgraden voordat ik t helemaal door heb....

Hartelijke groeten
Mars
mars
Growing Hen

Postby Hieronymus » Sat Jan 06, 2007 10:14

AmpLiF1eR wrote:
mars wrote:

Nee, maar je moet iets meer 'fixen' na installatie (na multimedia streaming problemen bij firefox en opera (wat nog steeds niet gefixed is bij 3.25) moet nu ook Amarok gefixed worden na installatie in de 32 bit versie, in de 64 bit versie geldt ook nog steeds de streaming bugs in genoemde browsers maar daar crashed java meestal weer in in firefox en werkt zelfs niet in konqueror)

Kortom, volgens mij is 3.25 een beetje ge'rushed' dus ook ik ga terug naar 3.20 want ik heb liever zoveel mogelijk in orde als ik het 'live' wil draaien.

gr.
Amp

Klopt ja, ik had in 3.20 grote problemen met m'n netwerkkaart. Die zijn in 3.25 wel opgelost maar in het algemeen is het systeem zeer instabiel.
Heb nu Ubuntu weer geinstalleerd en dat is wel zeer stabiel, bovendien werkt nu alle hardware van mijn toshiba satelite A100-159 en sync mijn Palm treo 680 ook direct met evolution. Ook xgl en Beryl werken er via m'n ATI Radeon Mobility x1600.

Ik denk dat 3.25 idd wat te snel is uitgebracht, iets te veel kinderziektes.

Jeroen
Hieronymus
Baby Hen

Postby mars » Sun Jan 07, 2007 20:24

Hieronymus wrote:toshiba satelite A100-159

Dats toch 64-bit?

Hieronymus wrote: en sync mijn Palm treo 680 ook direct met evolution.

Via bluetooth?
mars
Growing Hen

Next

Return to Dutch